Hypnotherapie

Hypnotherapie is een therapie die gebruik maakt van trance, een meer naar binnen gerichte aandacht, waardoor er een sterker contact ontstaat met jezelf. De omgeving is dan minder op de voorgrond en op deze manier ontstaat er ruimte om te werken aan de oplossing van het probleem waar je mee gekomen bent.
Trance is een staat van bewustzijn die iedereen wel kent, het gebeurt als je dagdroomt, als je helemaal opgaat in je boek of als je een gebeurtenis beschrijft van de dag ervoor. Dit wordt een alledaagse of spontane trance genoemd. Prikkels van buitenaf zijn dan even minder te ervaren en je gaat helemaal op in je innerlijke wereld.
De therapeut begeleidt je naar de trance fase en in deze fase komen er vaak beelden en/of sensaties uit je onbewuste die je kunnen helpen om een oplossing voor je probleem te vinden. Tijdens de behandeling ben je er bewust bij aanwezig en er is meer contact met je onbewuste gedeelte, waardoor er vaak verrassende en vernieuwende inzichten in jezelf naar voren komen. Zo kun je mentale en emotionele blokkades ontdekken en oplossingen hiervoor vinden maar ook hulpbronnen in jezelf activeren.
Met hypnotherapie worden veel klachten verminderd of verholpen en is zeer goed inzetbaar voor zowel volwassenen als voor kinderen.
Klachten die in aanmerking komen zijn o.a.:
Stress gerelateerde klachten
Angsten, fobieën,
Burn-out
Concentratie- en geheugenproblemen
Depressieve gevoelens
Somatisch onverklaarbare klachten (SOLK)
Emotionele problematieken
Nervositeit en spanning
Pijnklachten
Psychosomatische klachten, bijvoorbeeld maag-en darmklachten, hyperventileren
Slaapproblemen